دنياي خودرو

سمند پرديس

مشخصات سمند پرديس :



بدنه
كلاس : سواري چهاردر- كلاس متوسط
رنگ : پوشش متاليك
سقف : استاندارد ثابت
موتور
نوع موتور : JP4 7 XU
حجم موتور : 1761 سانتيمتر مكعب
حداكثر توان موتور : 81اسب بخار در 5500 دور در دقيقه
حداكثرگشتاور : 156 نيوتن متر در 4250 دور در دقيقه
سيستم سوخت : انژكتوري
انتقال قدرت
گيربكس : دستي 5 دنده جلو
فرمان
نوع فرمان : هيدروليك
حداقل شعاع فرمان : 5/5 متر
تعليق
جلو مستقل MC PHERSO
عقب مستقل – فنر و پيچشي
چرخها
لاستيك 215/45 ZR 1791w
رينگ X 17 7
تجهيزات
چراغ راهنماروي آينه هاي بغل
امكان پخش cdهاي صوتي و تصويري
Lcd روي داشبورد
صندليهاي رديف جلو برقي
سيستم كنترل سرعت CRUISE
اوزان
وزن خالص 1175 كيلوگرم
ابعاد
طول : 4770 ميليمتر
عرض : 1720 ( بااحتساب آينه هاي جانبي ) ميليمتر
ارتفاع : 1460ميليمتر
فاصله بين دو محورچرخهاي عقب و جلو : 2670 ميليمتر
ظرفيت
ظرفيت مخزن سوخت : 70ليتر



بازده

حداكثرسرعت : 185 كيلومتر در ساعت
شتاب از صفر تا صد كيلومتر : 9/11 ثانيه
مصرف سوخت 8/6 ليتر در صد كيلومتر( باسرعت 90 كيلومتر در ساعت )
1/7 ليتر درصدكيلومتر ( باسرعت ثابت 120 كيلومتر در ساعت

+ نوشته شده در  پنجشنبه پنجم شهریور 1388ساعت 16:7  توسط علی  | 

سمند سرير

  • كلاس : ليموزين
  • رنگ : مشكي متاليك
  • موتور: 
  • حجم موتور : 1761 سي سي
  • حداكثر توان موتور: kw81 (rpm 5500)
  • حداكثر گشتاور156 ( rpm 4250 )
  • سيستم سوخت : انژكتوري
  • انتقال قدرت:
  • گيربكس : 5دنده دستي
  • فرمان:
  • نوع فرمان : هيدورليك
  • تعليق:
  • جلو MC PHERSON دوچرخ مستقل – فنرلوله اي – كمك فنر هيدروليكي
  • عقب : چرخها نيمه مستقل – كمك فنرهيدروليكي
  • ترمزها:
  • سيستم ترمز abs
  • جلو : ديسكي
  • عقب : كاسه اي
  • لاستيك :
  • لاستيك : رينگ آلومينيومي 17
  • اوزان :
  • وزن خالص : 1600 كيلوگرم
  • تجهيزات:
  • كولر
  • دورسنج الكترونيكي
  • لامپ سقفي جلو وعقب
  • شيشه بالابربرقي درهاي جلو
  • شيشه بالابربرقي درهاي عقب
  • آينه هاي جانبي ( برقي با المنت گرمكن )
  • دماسنج نشاندهنده هواي بيرون
  • هشداردهنده سخن گو
  • يخچال براي سرنشين عقب
  • شيشه هاي جانبي و عقب دودي
  • يك عدد مانيتور DVD براي سرنشين عقب
  • افزايش طول 30سانتيمتري براي راختي سرنشين عقب
  • سيني تاشو براي سرنشين عقب
  • نماي داخلي تمام چرم
  • شارژرموبايل براي سرنشين عقب
  • در باز كن برقي صندوق عقب
  • CD BOX براي سرنشين عقب
  • جلو پنجره آبكاري شده
  • نوار محافظ جانبي
  • صداگير زير در موتور
  • شبكه روي بلند گو
  • چراغ سوم ترمز
  • چراغ روشنايي داخل جلو آمپر
  • ابعاد:
  • طول : 4710 ميليمتر
  • عرض ( بدون آينه ) : 1720 ميليمتر
  • ارتفاع : 1460 ميليمتر
  • فاصله بين دو محور چرخهاي عقب و جلو : 2970 ميليمتر
  • فاصله بين مركز چرخهاي جلو از يكديگر : 1440 ميليمتر
  • فاصله بين مركز چرخهاي عقب از يكديگر : 1450 ميليمتر
  • ظرفيت:
  • ظرفيت مخزن سوخت : 70 ليتر
  • بازده:
  • حداكثر سرعت : 185 كيلومتر در ساعت
  • شتاب از صفرتاصد كيلومتر : 12 ثانيه
  • + نوشته شده در  پنجشنبه پنجم شهریور 1388ساعت 16:4  توسط علی  | 

    بررسی کامل سمند LX

    بررسی کامل سمند LX


    سمند سال که به سمند 85 هم معروف است ، تحولی برای خانواده سمند ها محسوب می شود که در راستای ارتقاء هر چه بیش تر نام LX با تحولاتی بیش تر به بازار عرضه و جایگزین LX شد . تغییرات ایجاد شده در سمند سال نسبت به ال ایکس را از طراحی داخلی شروع می کنیم . سطح کیفی موارد استفاده شده در داشبورد خودرو افزایش یافته اند و در آن از موكتهاي كف طرح تافتينگ، كفپوشهاي فرشي و داشبورد طرح SLUSH MOULDING استفاده شده است . در سمند سال دیگر نمی توان به صدای زیاد داخل اتاق اشکال گرفت زیرا در این مدل پمپ بنزین به داخل باک منتقل شده و دیگر صداهای اضافی به اتاق منتقل نمی شوند . با استفاده از سیستم پخش Alpine به جای سیستم پخش قبلی سمند ال ایکس کیفیت سیستم صوتی این خودرو با استفاده از 4 بلند گو افزایش یافته و علاوه بر این موارد کارآیی سیستم هشدار دهنده خودرو و عملکرد سنسور های عقب بهبود یافته اند . مکانیزم تنظیم الکتریکی صندلی های جلو هم با کاهش صدای تغییرات و افزایش سرعت و در کل بهبود این عملکرد ها شرایط بهتری را به وجود آورده اند .

     


    دو معضل بزرگ ال ایکس در سمند سال مورد بررسی و ارتقاء قرار گرفته اند . ترمز ها از نظر قدرت و عملکرد  ارتقاء نسبی پیدا کرده اند ،  در سیستم تعلیق خودرو نیز برای عملکرد بهتر و نرم تر شاهد تغییراتی هستیم و شلنگ های سوخت رسانی تغییر یافته اند .

     



    از جمله تغییرات دیگری که در بخش داخلی خودرو می توان به آن ها اشاره کرد ، همرنگ شدن کمربند های ایمنی با تجهیزات رفاهی داخلی خودرو و نرم تر شدن موارد مورد استفاده در داشبورد جدید سمند سال هستند .

    اما مهم ترین بخشی که سمند سال را در نگاه اول از ال ایکس ساده متمایز می کند طراحی خارجی این خودرو است . لنز عدسی ها در چراغ جلو حذف شده اند اما این تغییر آن چنان که باید تفاوت خاصی در دید بیننده ایجاد نمی کند . جلوپنجره جدید سمند سال طراحی به روز تر و متفاوت تری را نسبت به ال ایکس نشان می دهد اما همچنان از نظر طراحان خودرو در ایران این رویه جذابیت های نمای جلو سمند ال ایکس را از بین برده است . سپر و چراغ های عقب نیز تغییراتی در جهت بهبود طراحی فنی بوده اند اما در یک یا چند مورد شاهد ذوب شدن سپر به دلیل حرارت ایجاد شده توسط اگزوز بوده ایم که این اشکال ممکن است به دلیل مشکلاتی در خط تولید یا طراحی مجدد سپر به نحوه اشتباهی صورت گرفته باشد .

    رینگ های 5 پره جایگزین رینگ های قبلی ال ایکس شده اند و نمایی متفاوت از کناره ها را بوجود آورده اند . ستون درب ها تقویت شده اند و درب های جلو به سیستم خود بستگی که باعث بسته شدن راحت تر درب ها می شوند مجهز شده اند .

     



    سمند EF7 ، ملی تر از همیشه :

    ردپایی از طراحی داخلی سمند در وبسایت شرکت نه چندان مطرح cedea از جمهوری چک پیدا شد ، پلت فرم آن با 405 مشترک بود و به همین ترتیب برخی قطعات دیگر ..... اما باز هم سمند نشات گرفته از دانش ایرانی و خودرویی بود که راه جدایی را نسبت به 405 می پیمود و امید می رفت روز به روز ملی تر شود . موتور ملی ، تمام این راه را در ذهن ها پیمود . سمند اکنون با قلبی ایرانی دیگر به خودرویی تمام ملی تبدیل شده است و ال ایکس نخستین خودروی پذیرنده این عضو پیوندی است . موتور ملي با كد EF7 داراي حجم موتور ‌7/1 ليتري و تنفس طبيعي، با ‌100 سي‌سي حجم موتور كمتر نسبت به موتور حال حاضر سمند كه طراحي گروه psa فرانسه است ، در حالت كار با بنزين ‌20 درصد و در حالت استفاده از گاز حتي از موتور كنوني سمند بنزين‌سوز توان بيشتري دارد.

     



    دستيابي به منحني گشتاور مطلوب‌تر با حداكثر گشتاور شش درصد بيشتر از موتور كنوني سمند در حالت بنزين‌سوز، از جمله مشخصات اين موتور است. همچنين حداكثر افت توان در حالت گاز سوز بودن نسبت به بنزين شش درصد است كه از نظر راننده آن چنان محسوس نيست . در حالي كه اين ميزان براي موتورهاي موجود ‌11 تا ‌15 درصد گزارش شده است.


    ثبت نام سمند با موتور EF7 شهریور 87 آغاز شد و سمند دوستان استقبال خوبی از آن به عمل آوردند . پیش از این ثبت نام ، تست هایی توسط خبرنگاران و نمایندگان ایران خودرو روی سمند EF7 صورت گرفت که نتیجه آن ها به صورت خلاصه در تعاریف و مشکلات زیر خلاصه می شوند :

    در نگاه نمایندگان ایران خودرو قدرت موتور ، شتاب و فرمان دهی سمند با موتور ملی کارآیی بهتری نسبت به گذشته پیدا کرده و برقراری استاندارد های روز اروپا در آن کاملا مشهود است . اما خبرنگاران سخت گیر معتقد بودند افت قدرت در حالت گازسوز بیش از رقم اعلامی کارخانه نشان می دهد و علاوه بر آن کشش اولیه سمند که با موتور قبلی هم ضعیف بود با این پیشرانه جبران نشده و همچنان ضعف مورد نظر وجود دارد . 114 اسب بخار قدرت در حالت بنزین سوز و 105 اسب بخار در حالت گازسوز حداکثر قدرت پیشرانه ملی EF7 و 162 نیتون متر در دور 3000 حداکثر گشتاور است که به گفته مدیر مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو کاهش سوخت 23 تا 30 درصدی را برای سمند به همراه خواهد آورد . عدم نياز به تعميرات اساسي موتور تا 250 هزار کيلومتر و تعويض شمع تا بيش از 20 هزار کيلومتر ضمن عمر بالاي روغن بيش از 12 هزار کيلومتر نیز از ديگر امتيازات اين موتور است . شتاب عملی که توسط یکی از تست کنندگان سمند با موتور ملی به دست آمد 13.8 ثانیه بود که رقم خوبی برای این همه تعریف و تمجید به نظر نمی رسد اما مهم ترین نکته ای که  EF7 را دوست داشتنی تر از موتور فعلی سمند می کند کاهش مصرف سوخت تا 30 درصد و افزایش قدرت به میزان 17 اسب بخار است .

     

     



     

    LX سواران چه می گویند :

    در نظرسنجی که به صورت مستند سامانه نظرات دارندگان خودرو های شخصی (www.cariran.ir/information) به عمل آمده هم Lx سواران نظر داده اند و هم دارندگان مدل سال و سفارشی آن ، حتی یکی از دارندگان سمند با موتور ملی هم در آن شرکت کرده است :

     

    نام :امیررضا  نام خانوادگی: جوادی  شهر : تهران سابقه رانندگی:  5 سال

    خودرو : سمند LX سال تولید :  1384 کارکرد خودرو : 70000

    دلیل انتخاب این خودرو : امکانات رفاهی خوب - متناسب بودن با قیمت - علاقه به طراحی ظاهری خودرو

    مزایا : شتاب گیری خوب - داشتن سنسور عقب - ضریب امنیتی بالا - آینه های برقی - پایداری در سرعت های بالا - داشتن کامپیوتر که خیلی کمک میکنه  –

    معایب : ترمز بسیار ضعیف - فرمان بسیار سفت - در مواقعی که با دنده سنگین حرکت میکنید به محض اینکه پای خود را از روی گاز بر می دارید ماشین خود را عقب می کشد و انگار که ناگهان ترمز را فشار داده اید.این عامل خیلی روی زود خسته شدن راننده تاثیر می گذارد - نداشتن دید خوب سر پیچ ها به دلیل وجود ستون های گردن کلفت - مصرف سوخت زیاد

    رضایت از خدمات پس از فروش : بله

    امتیاز : 6 از 9

     


    نام :طاها  نام خانوادگی: فاندر  شهر : لرستان سابقه رانندگی:  6 سال

    خودرو : سمند LX سال سال تولید :  1386

    دلیل انتخاب این خودرو : طراحی تقریبا خوب بدنه - بلندی شاسی - موتور خوب – آپشن های خوب نسبت به قیمت خودرو – فرمان پذیری عالی - نفس زیاد خودرو در دور بالا - بیصدا بودن اتاق نسبت به رقبای دیگر_

    مزایا : کارت طلایی- فرمان دهی قدرتمند

    معایب : ترمز فقط اسمش abs است

    رضایت از خدمات پس از فروش : بله  بهترین خدمات را دارد .

    امتیاز : 7 از 9


    نام :نبی الله نام خانوادگی: دستاران  شهر : تهران سابقه رانندگی:  10 سال

    خودرو : سمند LX سال سفارشی سال تولید :  1386 کارکرد خودرو : 30000

    دلیل انتخاب این خودرو : موتور گیربکس پژو فرانسه- امکانات داخلی بسیار زیاد خدمات پس از فروش تا سالهای سال مثل پیکان -  قطعات و تعمیرکار آن نیز زیاد است

    مزایا : موتور و گیربکس خوبی دارد بدنه و ستونهای بسیار محکمی دارد و در تصادفات ایمن است - ترمز ای بی اس صندوق جا دار-  تهویه مطبوع خوب

    معایب : دید اطراف و عقب کم است و ستون جلو نیز دید را محدود کرده- سیستم تعلیق (فنر و کمک فنر) آن سفت است و نرمی یک سواری لذت بخش را ندارد .

    رضایت از خدمات پس از فروش : بله

    موارد دیگر : امکانات سفارشی بسیار عالی روی این خودرو بود ولی می توانست بیشتر باشد امکانات زیادی داشت از جمله آینه های تاشوی برقی ، بلو توث اگر طبق وعده ایران خودرو کروز کنترل هم داشت عالی می شد .

    امتیاز : 7 از 9


    نام :حبیب  نام خانوادگی: متین  شهر : دزفول سابقه رانندگی:  10 سال

    خودرو : سمند LX سال تولید :  1384 کارکرد خودرو : 12000

    دلیل انتخاب این خودرو : ترمز عالی خدمات خوب امکانات خوب راحتی مناسب

    مزایا : بدنه محکم و ایرودینامیک عالی دارد در سرعت های بالا و پیچهای تند تعادلش عالیست. امکانات خوبی دارد

    معایب مصرف بالا و سیستم تعلیق سفت

    رضایت از خدمات پس از فروش : خوب

    امتیاز : 7 از 9


    نام :مسعود  نام خانوادگی: بیگ زاده  شهر : سیرجان سابقه رانندگی:  3 سال

    خودرو : سمند EF7 ( موتور ملی ) سال تولید :  1384 کارکرد خودرو : 12000

    دلیل انتخاب این خودرو : موتور پایه گاز سوزدرعین امکان استفاده از بنزین - نرمی وراحتی سرنشینان داخل آن - آپشن های متنوع - شتاب عالی - مصرف سوخت کم در مقابل با LX دوگانه - خدمات پس از فروش - گفته میشد موتورهای سری اول این خودرو ساخت آلمان ومونتاژ ایران هستند .

    مزایا : سوخت کم – راحتی - خوشدست بودن - شتاب عالی – موتور 16 سوپاپ

    معایب وزن زیاد خودرو به دلیل مخزن گاز که اون هم به دلیل مصرف کم سوخت وقدرت بالای موتور قابل تحمله

    رضایت از خدمات پس از فروش : خوب

    امتیاز : 8 از 9

     

     

    پی نوشت : نحوه استفاده از سامانه نظرات دارندگان خودرو های شخصی را در این مطلب مشاهده کردید ، این سامانه که از طریق آدرس www.cariran.ir/information در دسترس است می تواند پاسخ گوی قسمتی از نیاز های شما در هنگام خرید خودرو باشد زیرا دارندگان خودرو های گوناگون در مورد خودرو هایشان ، مزایا و معایب آن ها در این سامانه نوشته اند ، همچنین اگر شما هم خودرو شخصی دارید و مایلید دیگران را از نظرتان در مورد خودرو شخصی تان آگاه کنید می توانید با تکمیل فرم این آدرس http://cariran.ir/information/add.php  به ما و دیگران در اطلاع رسانی برای خرید خودرو یاری برسانید .

     

    cariran.ir ©

    + نوشته شده در  پنجشنبه پنجم شهریور 1388ساعت 15:49  توسط علی  | 

    چگونگي تكميل پروژه سورن ELX


    چگونگي تكميل پروژه سورن ELX



    مصاحبه‏اي كه در ذيل مي خوانيد با مهندس حبيب جلائي مدير پروژه هاي تکوين و مدير پروژه سمند NX7 پيرامون پروژه سمند سورن انجام شده است كه توجه شما را بدان جلب مي‏نماييم.

    در ابتدا مختصري راجب پروژه P2 يا همان سمند سورن كه در اصل همان مدل تغيير شکل يافته(Facelift) خودرو ملي سمند است توضيح ميدهم و بعد پيرامون پروژه ، مراحل انجام آن و دستاوردهاي اين پروژه براي خوانندگان محترم توضيحاتي عرض ميكنم تا بيشتر با اين پروژه آشنا شوند.

    پروژه P2 يا همان سمند سورن در دو فاز برنامه ريزي و اجرا شد. يكي تغييرات بهينه در نماي خارجي خودرو(Exterior)و ديگري تغييرات بهينه در داخل خودرو(Interior) جهت ايجاد يك نمايي جديد بود كه اين پروژه در سال 1385 تعريف شد وشروع به كار آن از همان سال آغاز شد .

    در فاز اول اين پروژه که در سال گذشته اجرائي گرديد سورن با تغيير شکل خارجي از مجموعه چراغهاي جلو و مه شکن ، مجموعه چراغهاي عقب، سپرهاي جلو و عقب، دستگيره هاي بيروني، جلو پنجره ، آرم و زه ها که مجموعه تزئينات خارجي خودرو را تشکيل مي داد، عرضه گرديد.

    در فاز دوم سمند سورن ELX كه در بهمن ماه جاري رونمايي گرديد ما شاهد تغييراتي در داشبورد با ظاهر جديد كه شامل کيسه هاي هوا(راننده و مسافر) و کنترل اتوماتيک هواي کابين و کلاستر جديد بود ، بوديم. از طرفي روردري ها، کنسول وسط و سر دسته دنده ، صندلي ها، قاب ستون هاي فلاك شده(طرح مخمل) نيز از اين تغييرات مستثنا نبود.

    مشکلاتي كه باعث شد طراحي مجدد داشبورد، کنسول و رودري ها در دستور کار اين پروژه قرار بگيرد عبارت بودند از مشکلات پيش مونتاژ و مونتاژ در خط، دارابودن قطعات منفصله زياد، عدم تفکر مجموعه سازي در اين داشبورد و همچنين در داشبورد قديمي سمند، تنوع و تعداد پروسه هاي توليد كه شامل (…Trimming-Foaming- skin-injection) مي شد، پر هزينه بودن آن به علت بزرگي سطح پوسته ترموفوم شده و سطح فوم شونده، مشکلات تغييرات و تعويض برخي از قطعات، در مواردي عدم جانمايي صحيح قطعات و مجموعه ها که مشکلاتي را براي استفاده کننده بوجود مي آورد و در نهايت وزن زياد داشبورد بود که مي بايست حتما در پروژه فاز II سورن اصلاح مي گرديد. اين مشکل باعث شد که طراحي مجدد داشبورد، کنسول و رودري ها در دستور کار اين پروژه قرار گيرد.

    بدين ترتيب شاخص هائي که براي طراحي داشبورد جديد مد نظر قرار گرفت عبارت بود از تغيير جنسSubstrate و تغيير فرآيند توليد از Thermoforming به Slash molding ، قابليت ايجاد تنوع پذيري داشبورد در هنگام طراحي داشبورد جديد، تغيير جنس مواد با حفظ کارائي قطعات و کيفيت آن، کاهش تعداد قطعات و مجموعه ها، حذف فضاي مرده با رعايت اصول طراحي و انتگراسيون داشبورد، کاهش هزينه هاي توليد در طراحي جديد با استفاده از تغيير فرآيندها، اضافه نمودنShape ها و عملکردهاي جديد با توجه به قابليت بازار و حضور رقبا، لحاظ کردن کاهش زمان ساخت ، پيش مونتاژ و مونتاژ در خطوط سازنده و ايرانخودرو و در نهايت ايجاد فضايAir bag براي سرنشين بر روي بدنه داشبورد.

    از آنجايي كه نصب Air bagبراي خودروي سمند باعث برخورداري ايمني بيشتر براي سرنشينان جلو و بهبود Image برند خودرو ملي مردم مي شود و از طرفي نداشتن Air bag براي داشبورد سمند نيز از نقاط ضعف آن بشمار مي رفت چنين طراحي لازم و ضروري به نظر ميرسيد . همچنان كه از نتايج حاصله اين تفکر مي توان براي ساير خودروهاي خانواده پلتفرم PF1 نيز استفاده نمود.

    همان مطالبي که در مورد داشبورد ذکر گرديد در ارتباط با رودري ها نيز صادق است. مانند بالا بودن قيمت و زياد بودن تعداد قطعات كه اينها نيز از مواردي بودند که مي بايست مورد بازنگري قرار مي گرفتند.

    ساده ترکردن طرح، افزايش ارزش هاي ارگونومي، استفاده از مواد جديدتر و ارزانتر از اصلي ترين محورهاي طراحي رودري هاي جديد بودند. به همين ترتيب در فرآيند پرس کردن Fixing بازنگري صورت گرفت و قرار شد در اين فرايند از پرس Fixing بر روي Woodstock استفاده شود .كه در نهايت، اين امر منجر به کاهش تنوعFixing ها تا حد ممکن و برطرف شدن مشکلات مونتاژي و عدم انطباق ها گرديد. مراحل پيش مونتاژ و مونتاژ نيز به حداقل ممکن تنزل يافت. در زمينه مصرف مواد اوليه نيز تنوع مواد مصرفي در رودري ها به مقدار قابل توجهي كاهش پيدا كرد.

    در فاز II سورن (ELX) دو نکته حائز اهميت فراوان بود .يكي اينكه با محصول نهايي را به روشهاي اقتصادي توليد كنيم و ديگراينكه با ايجاد ظاهري جديد افزايش عملکرد و ارتقاء استتيکي محصول، رضايت مشتري را افزايش دهيم.

    ما توانستيم با کم کردن تنوع مواد مصرفي و يکپارچه سازي Fixing و کم کردن اتصالات کاهش شديدي در شماره هاي فني ايجاد كنيم.

    تغييرات ديگر در تريم داخلي اين خودرو عبارت بودند از :ايجاد تغييرات در کنسول وسط براي ايجاد هماهنگي با رودري ها و همچنين استايل جديد داشبورد از نظر ظاهري وپيش بيني ايجاد فضايي براي نصب گيربکس اتوماتيک در كنسول.

    تغيير کنترل تهويه مطبوع اتوماتيک(CCU) از حالت مکانيکي به حالت ديجيتالي که نتيجه آن شامل عملکردهاي ذيل است:

    تنظيم دريچه هاي توزيع هوا به صورت اتوماتيک، تنظيم شدت هوا به صورت اتوماتيک، نمايش دماي محيط، نمايش يخ زدگي سطح جاده ، حذف کليد گرم کن شيشه عقب و اضافه شدن اين عملکرد بر روي پنل جديد اتوماتيک، طراحي و ايجاد کليد ECON که در شرايط سردآب و هوائي کمپرسور را از مدار خارج نموده و بار اضافي موتور را کاهش مي دهد.

    در قسمت صندلي ها تغيير طرح فوم و پارچه هاي صندلي جلو و عقب مد نظر بود که نهايتا باعث ارتقاء عملکرد ارگونومي صندلي و همچنين بهبود استايل شده است.

    تغيير قاب ستون ها از حالت ساده به مخملي كه مي توان نمونه آن را در پروژه پارس سال مشاهده كرد. لازم به ذكر است با توجه به سرمايه گذاري ايجاد شده از تکنولوژي فلاک در اين پروژه استفاده شد.تغييراتي كه در قسمت سر دسته دنده به وجود آمد سر دسته دنده از نظر ارگونومي و استايل بهبود بخشيد.

    دربخش قواي محرکه استفاده از سيستم توربو شارژ در موتور فعلي مورد نظر بود که با تكميل آن، اكنون مي توان آن را بصورت Option ارائه داد. همچنين جلو پنجره جديدي نيز براي فاز II سورن طراحي گرديد که باعث افزايش عملکرد هوادهي به رادياتور و ارتقاء استايل محصول شد.

    در اين پروژه از يک شبكه مرکز تحقيق و توسعه سازندگان داخلي و خارجي با مديريت ساپکو در کنار مرکز تحقيقات ايرانخودرو يک Infra R&D Networking را بوجود آورديم که يکي از متدهاي پيشرفته در طراحي خودروهاي جديد مي‏‏باشد.

    تيمهاي طراحي كه ما را در اين پروژه همراهي كردند شامل:

    • شرکت‏‏هاي Lapple+ Simoldes +Firmoو مهرکام پارس با مديريت ساپکو جهت طراحي داشبورد کنسول و متعلقات آن.

    • تيم طراحي شرکت TAKATA با شرکت نيمه‏هادي عماد با مديريت ساپکو در پروژه Air bag

    • تيم طراحي شرکت SANDEN ژاپن + سندان ايرانيان با مديريت ساپکو در طراحي و ساخت پنل اتوماتيک سيستم تهويه اتوماتيک خودرو.

    • تيم طراحي شرکت هاي PCM ايتاليا + Moldetipo پرتغال + شرکت برنز با مديريت ساپکو براي پروژه رودري‏ها.

    • تيم طراحي شركت ايران لوازم قطعه و شرکت CRH با مديريت ساپکو براي پروژه صندلي‏ها.

    • و در نهايت تيم طراحي الکترويک خودرو شرقEKS + شرکت DAEWOO با مديريت ساپکو براي پروژه جانکشن باکس نمونه هائي از اين همکاري مشترک مي باشند.

    تجربه کسب شده جهت قابليت کار هم زمان و تيمي سازندگان در کنار ساپکو و مرکز تحقيقات ايرانخودرو مهمترين دستاورد اين پروژه بوده که قطعا ساپکو و زنجيره تامين از اين دستاورد در پروژه هاي آتي خود بهره خواهند جست.


    منبع:www.bugatti.blogfa.com

    + نوشته شده در  دوشنبه دوم شهریور 1388ساعت 23:11  توسط علی  | 

    چگونگي تكميل پروژه سورن ELX


    چگونگي تكميل پروژه سورن ELX



    مصاحبه‏اي كه در ذيل مي خوانيد با مهندس حبيب جلائي مدير پروژه هاي تکوين و مدير پروژه سمند NX7 پيرامون پروژه سمند سورن انجام شده است كه توجه شما را بدان جلب مي‏نماييم.

    در ابتدا مختصري راجب پروژه P2 يا همان سمند سورن كه در اصل همان مدل تغيير شکل يافته(Facelift) خودرو ملي سمند است توضيح ميدهم و بعد پيرامون پروژه ، مراحل انجام آن و دستاوردهاي اين پروژه براي خوانندگان محترم توضيحاتي عرض ميكنم تا بيشتر با اين پروژه آشنا شوند.

    پروژه P2 يا همان سمند سورن در دو فاز برنامه ريزي و اجرا شد. يكي تغييرات بهينه در نماي خارجي خودرو(Exterior)و ديگري تغييرات بهينه در داخل خودرو(Interior) جهت ايجاد يك نمايي جديد بود كه اين پروژه در سال 1385 تعريف شد وشروع به كار آن از همان سال آغاز شد .

    در فاز اول اين پروژه که در سال گذشته اجرائي گرديد سورن با تغيير شکل خارجي از مجموعه چراغهاي جلو و مه شکن ، مجموعه چراغهاي عقب، سپرهاي جلو و عقب، دستگيره هاي بيروني، جلو پنجره ، آرم و زه ها که مجموعه تزئينات خارجي خودرو را تشکيل مي داد، عرضه گرديد.

    در فاز دوم سمند سورن ELX كه در بهمن ماه جاري رونمايي گرديد ما شاهد تغييراتي در داشبورد با ظاهر جديد كه شامل کيسه هاي هوا(راننده و مسافر) و کنترل اتوماتيک هواي کابين و کلاستر جديد بود ، بوديم. از طرفي روردري ها، کنسول وسط و سر دسته دنده ، صندلي ها، قاب ستون هاي فلاك شده(طرح مخمل) نيز از اين تغييرات مستثنا نبود.

    مشکلاتي كه باعث شد طراحي مجدد داشبورد، کنسول و رودري ها در دستور کار اين پروژه قرار بگيرد عبارت بودند از مشکلات پيش مونتاژ و مونتاژ در خط، دارابودن قطعات منفصله زياد، عدم تفکر مجموعه سازي در اين داشبورد و همچنين در داشبورد قديمي سمند، تنوع و تعداد پروسه هاي توليد كه شامل (…Trimming-Foaming- skin-injection) مي شد، پر هزينه بودن آن به علت بزرگي سطح پوسته ترموفوم شده و سطح فوم شونده، مشکلات تغييرات و تعويض برخي از قطعات، در مواردي عدم جانمايي صحيح قطعات و مجموعه ها که مشکلاتي را براي استفاده کننده بوجود مي آورد و در نهايت وزن زياد داشبورد بود که مي بايست حتما در پروژه فاز II سورن اصلاح مي گرديد. اين مشکل باعث شد که طراحي مجدد داشبورد، کنسول و رودري ها در دستور کار اين پروژه قرار گيرد.

    بدين ترتيب شاخص هائي که براي طراحي داشبورد جديد مد نظر قرار گرفت عبارت بود از تغيير جنسSubstrate و تغيير فرآيند توليد از Thermoforming به Slash molding ، قابليت ايجاد تنوع پذيري داشبورد در هنگام طراحي داشبورد جديد، تغيير جنس مواد با حفظ کارائي قطعات و کيفيت آن، کاهش تعداد قطعات و مجموعه ها، حذف فضاي مرده با رعايت اصول طراحي و انتگراسيون داشبورد، کاهش هزينه هاي توليد در طراحي جديد با استفاده از تغيير فرآيندها، اضافه نمودنShape ها و عملکردهاي جديد با توجه به قابليت بازار و حضور رقبا، لحاظ کردن کاهش زمان ساخت ، پيش مونتاژ و مونتاژ در خطوط سازنده و ايرانخودرو و در نهايت ايجاد فضايAir bag براي سرنشين بر روي بدنه داشبورد.

    از آنجايي كه نصب Air bagبراي خودروي سمند باعث برخورداري ايمني بيشتر براي سرنشينان جلو و بهبود Image برند خودرو ملي مردم مي شود و از طرفي نداشتن Air bag براي داشبورد سمند نيز از نقاط ضعف آن بشمار مي رفت چنين طراحي لازم و ضروري به نظر ميرسيد . همچنان كه از نتايج حاصله اين تفکر مي توان براي ساير خودروهاي خانواده پلتفرم PF1 نيز استفاده نمود.

    همان مطالبي که در مورد داشبورد ذکر گرديد در ارتباط با رودري ها نيز صادق است. مانند بالا بودن قيمت و زياد بودن تعداد قطعات كه اينها نيز از مواردي بودند که مي بايست مورد بازنگري قرار مي گرفتند.

    ساده ترکردن طرح، افزايش ارزش هاي ارگونومي، استفاده از مواد جديدتر و ارزانتر از اصلي ترين محورهاي طراحي رودري هاي جديد بودند. به همين ترتيب در فرآيند پرس کردن Fixing بازنگري صورت گرفت و قرار شد در اين فرايند از پرس Fixing بر روي Woodstock استفاده شود .كه در نهايت، اين امر منجر به کاهش تنوعFixing ها تا حد ممکن و برطرف شدن مشکلات مونتاژي و عدم انطباق ها گرديد. مراحل پيش مونتاژ و مونتاژ نيز به حداقل ممکن تنزل يافت. در زمينه مصرف مواد اوليه نيز تنوع مواد مصرفي در رودري ها به مقدار قابل توجهي كاهش پيدا كرد.

    در فاز II سورن (ELX) دو نکته حائز اهميت فراوان بود .يكي اينكه با محصول نهايي را به روشهاي اقتصادي توليد كنيم و ديگراينكه با ايجاد ظاهري جديد افزايش عملکرد و ارتقاء استتيکي محصول، رضايت مشتري را افزايش دهيم.

    ما توانستيم با کم کردن تنوع مواد مصرفي و يکپارچه سازي Fixing و کم کردن اتصالات کاهش شديدي در شماره هاي فني ايجاد كنيم.

    تغييرات ديگر در تريم داخلي اين خودرو عبارت بودند از :ايجاد تغييرات در کنسول وسط براي ايجاد هماهنگي با رودري ها و همچنين استايل جديد داشبورد از نظر ظاهري وپيش بيني ايجاد فضايي براي نصب گيربکس اتوماتيک در كنسول.

    تغيير کنترل تهويه مطبوع اتوماتيک(CCU) از حالت مکانيکي به حالت ديجيتالي که نتيجه آن شامل عملکردهاي ذيل است:

    تنظيم دريچه هاي توزيع هوا به صورت اتوماتيک، تنظيم شدت هوا به صورت اتوماتيک، نمايش دماي محيط، نمايش يخ زدگي سطح جاده ، حذف کليد گرم کن شيشه عقب و اضافه شدن اين عملکرد بر روي پنل جديد اتوماتيک، طراحي و ايجاد کليد ECON که در شرايط سردآب و هوائي کمپرسور را از مدار خارج نموده و بار اضافي موتور را کاهش مي دهد.

    در قسمت صندلي ها تغيير طرح فوم و پارچه هاي صندلي جلو و عقب مد نظر بود که نهايتا باعث ارتقاء عملکرد ارگونومي صندلي و همچنين بهبود استايل شده است.

    تغيير قاب ستون ها از حالت ساده به مخملي كه مي توان نمونه آن را در پروژه پارس سال مشاهده كرد. لازم به ذكر است با توجه به سرمايه گذاري ايجاد شده از تکنولوژي فلاک در اين پروژه استفاده شد.تغييراتي كه در قسمت سر دسته دنده به وجود آمد سر دسته دنده از نظر ارگونومي و استايل بهبود بخشيد.

    دربخش قواي محرکه استفاده از سيستم توربو شارژ در موتور فعلي مورد نظر بود که با تكميل آن، اكنون مي توان آن را بصورت Option ارائه داد. همچنين جلو پنجره جديدي نيز براي فاز II سورن طراحي گرديد که باعث افزايش عملکرد هوادهي به رادياتور و ارتقاء استايل محصول شد.

    در اين پروژه از يک شبكه مرکز تحقيق و توسعه سازندگان داخلي و خارجي با مديريت ساپکو در کنار مرکز تحقيقات ايرانخودرو يک Infra R&D Networking را بوجود آورديم که يکي از متدهاي پيشرفته در طراحي خودروهاي جديد مي‏‏باشد.

    تيمهاي طراحي كه ما را در اين پروژه همراهي كردند شامل:

    • شرکت‏‏هاي Lapple+ Simoldes +Firmoو مهرکام پارس با مديريت ساپکو جهت طراحي داشبورد کنسول و متعلقات آن.

    • تيم طراحي شرکت TAKATA با شرکت نيمه‏هادي عماد با مديريت ساپکو در پروژه Air bag

    • تيم طراحي شرکت SANDEN ژاپن + سندان ايرانيان با مديريت ساپکو در طراحي و ساخت پنل اتوماتيک سيستم تهويه اتوماتيک خودرو.

    • تيم طراحي شرکت هاي PCM ايتاليا + Moldetipo پرتغال + شرکت برنز با مديريت ساپکو براي پروژه رودري‏ها.

    • تيم طراحي شركت ايران لوازم قطعه و شرکت CRH با مديريت ساپکو براي پروژه صندلي‏ها.

    • و در نهايت تيم طراحي الکترويک خودرو شرقEKS + شرکت DAEWOO با مديريت ساپکو براي پروژه جانکشن باکس نمونه هائي از اين همکاري مشترک مي باشند.

    تجربه کسب شده جهت قابليت کار هم زمان و تيمي سازندگان در کنار ساپکو و مرکز تحقيقات ايرانخودرو مهمترين دستاورد اين پروژه بوده که قطعا ساپکو و زنجيره تامين از اين دستاورد در پروژه هاي آتي خود بهره خواهند جست.


    منبع:www.bugatti.blogfa.com

    + نوشته شده در  دوشنبه دوم شهریور 1388ساعت 23:11  توسط علی  | 

    سمند هاي اسپرت 2



    + نوشته شده در  جمعه سی ام مرداد 1388ساعت 21:49  توسط علی  | 

    سمند جوانان






    پروژه ی سمند جوانان به ظاهر و اسما از مرداد سال گذشته شروع شد اما در واقعیت پروژه ای 3 ماهه بود که توسط تیم طراحی صنعتی مرکز تحقیقات ایران خودرو و بخش خصوصی صورت گرفته . پروژه ی طراحی سمند جوانان توسط دو عضو فعال این تیم طراحی به نام های کاوه سولگی و هادی هفتانی ( پیش تر در مطلب طراحی جلوپنجره جدید سورن با این طراح آشنا شده بودیم ) انجام شده که تغییرات محدود و درخور یک تیونیگ معتبر و استاندارد برای ال ایکس را به نحو احسنت انجام داده اند . نکته قابل توجه ، این است که سمند جوانان محصولی جدید از ایران خودرو به شمار نمی آید بلکه نسخه ای جدید ، بهسازی شده و استاندارد از تیونینگ برای سمند ال ایکس است .

    تغییرات اعمال شده روی سمند جوانان

    - موتور : بر خلاف آن چه تصور می شد ایران خودرو این بار هم ریسک نکرده تا از موتور ملی در نسخه ی جدید ال ایکس استفاده کند و همچنان متوصل به موسسه ی پژو سیتروئون کار می کند ، موتور سمند جوانان تقویت شده ی موتور مورد استفاده در پارس ELX است ، این موتور که L4 نام دارد در حالت عادی و در نسخه مورد استفاده در پارس ELX قدرتی معادل 110 اسب بخار دارد در حالی که موتور تقویت شده ی L4 مورد استفاده در سمند جوانان قدرتی معادل 130 اسب بخار تولید می کند ، این موتور با وجود این که حدود 33 اسب از موتور ال ایکس قوی تر است مصرف سوختی 5 درصد کمتر از ال ایکس را ارائه می دهد ( این قسمت جای تامل دارد ! )


    - - تغییرات فنی : در این قسمت هر آنچه برای ایجاد یک تیونینگ مناسب سازی شده و استاندارد و بر اساس سلیقه ی جوانان نیاز باشد اجرا شده ، سیستم تعلیق جدید و اسپرت به همراه کمک فنر های جدید مواردی هستند که تفاوت عمده ای بین سمند جوانان و ال ایکس ایجاد می کنند .


    - تغییرات داخلی : صندلی های اسپرت و تزئینات داخلی تمام چرم به ظاهر تنها تغییرات داخلی سمند جوانان هستند که آن چنان هم کم به نظر نمی رسند و حقیقتا با سلیقه ی خوبی مورد استفاده قرار گرفتند .. شاید در این بین تغییرات کم و حتی کوچک دیگری در ظاهر کنسول هم می تونست کمک شایانی به متفاوت تر شدن جوانان کمک کند .


    - تغییرات ظاهری : شاید هر فرد نا آگاهی با دیدن سمند جوانان تنها فکر کند ایران خودرو قصد عرضه خودروی ال ایکس با ظاهری متفاوت را داشته و به جنبه های دیگر آن توجه چندانی نکند ، این در حالی است که طراحی ظاهری به گونه صورت گرفته تا همخوانی تمام با نام جوانان و تغییرات اعمال شده ی فنی و داخلی خودرو داشته باشد ، تغییر سپر عقب و جلو و قرار دادن رکاب های جدید که به خودرو ظاهری خشن می دهند ، مطمئنا شما هم در ورژن تیونینگ های شخصی سمند در ایران دیدید که این تغییرات روی سمند ال ایکس تاثیر به سزایی می ذارن و ظاهری قابل قبول و اسپرت به خودرو می دن .. سپر و رکاب توسط ایران خودرو طراحی و تولید شده و چیز عجیبی با مارک های معروف و بزرگ نیست بلکه این سپر ها و رکاب برای این سمند طراحی شده اند .

    - شاید به عنوان یک صاحب نظر در زمینه خودرو اضافه شدن عبارت GT کنار نام سمند و جلوپنجره خودرو برای شما غیر منطقی به نظر برسد ! همینطور است .. هنوز فلسفه این عبارت آن هم روی سمند جوانان برای من هم روشن نیست ! شاید در نسخه ی اصلی و تولیدی در نوشته ها تجدید نظر بشه .


    - دیگر تغییرات : سیستم ترمز ABS ، سیستم صوتی حرفه ای (اطلاعاتی پیرامون جزئیات این سیستم در دست نیست ) و رینگ و لاستیک استثنایی از دیگر تغییرات اعلام شده ی سمند جوانان هستند ، در زمینه نرمز ای بی اس نمی دونم چرا به عنوان یک مساله جدید روی جوانان اعلام شده اما جای انتقاد وجود داره که چرا روی بحث امنیت این خودرو بیش تر کار نشده و کیسه ی هوا حداقل برای راننده تعبیه نشده و یا حداقل سیستم های پایداری سر پیچ ها EBD به مشخصه های این ورژن از سمند ال ایکس اضافه نشده . تنها اطلاعات در دسترس و ریز در مورد دیگر تغییرات سمند جوانان رینگ بوگاتی است که شاید در ظاهر آن چنان دهن پر کن به نظر نیاید اما از طراحی اصیل و زیبا و در عین حال منطقی برخورداره .





    به نظر می رسد ایران خودرو پس از ارائه طراحی خام و ناپخته ی سمند سورن با رویکردی جدید و استفاده از طراحان بهتر در این پروژه چهره ای جدید از خود نشان داده و دگیر در اقدامی عجولانه اقدام به عرضه مدلی به ظاهر جدید از خانواده سمند انجام نداده ، در سمند جوانان تمامی قسمت ها کارشناسی شده و با تفکر انجام شده اند و کسی تا کنون به نحوه ی کار در ارائه این محصول بهسازی شده اعتراضی نداشته ، این در حالی است که سورن همچنان در تمامی بخش های طراحی اش منتقدان بسیاری دارد .


    من در این مطلب قصد تایید 100 درصد طراحی و تغییرات سمند جوانان را ندارم اما در مقام یک صاحب نظر می تونم بگم تیونینگی استاندارد و نسخه ای به جا توسط ایران خودرو از ال ایکس ارائه شده ، در طراحی این محصول تمامی جوانب کار رعایت شده اند تا تیونینگی استاندارد ارائه بشه ، من هرگز این خودرو رو سمندی جدید نمی دونم و تنها یک خودروی سفارشی برای ایران خودرو تلقی می کنم که روی اون خوب کار شده .

    این احساس رضایت با قیمتی مناسب و معقول و عرضه در شرایط مناسب می تونه سمند جوانان رو بین مردم خوب جا بندازه .

    مثل همیشه .. بهتره منتظر باز خورد واقعی این محصول ایران خودرو در جامعه باشیم .. زمان عرضه معلوم نیست.


    اگه شما هم هر گونه اطلاعات تکمیلی و یا عکس در مورد سمند جوانان دارید .. در قسمت نظرات ذکر کنید تا در مطلب به اسم خودتون اسفاده بشه و همه از اون آگاه بشن ..

    منبع:http://cariran.ir

    + نوشته شده در  شنبه ششم تیر 1388ساعت 2:42  توسط علی  | 

    سمند SE

    با تلاش متخصصان ایران خودرو، 34مورد تغییرات چشمگیر درسمندSE ایجاد شده و سامانه‏های پیشرفته آن از نظر كیفی و عملكردی در سطح بالاتری قراردارند.
    اكسل جدید با استفاده از قطعات كمتر 20 كیلوگرم از اكسل موجود سبك‏تر بوده و با تغییرات جزئی در سایر محصولات ایران خودرو به كار خواهد رفت.
    موتور پرقدرت بنزینی ای اف 7 كه درسمندSE به كار گرفته شده، 20درصد نسبت به موتور فعلی سمند قوی‏تر و پر شتاب‏تر بوده و مصرف سوخت آن كمتر از هفت لیتر در 100 كیلومتر است. اكسل جدید توسط كارشناسان ایران خودرو با برخورداری از فناوری روز جهان طراحی و تولید شده و ضمن افزایش توان تحمل بار به میزان 150 كیلوگرم موجب ارتقای سامانه تعلیق خودرو شده ودر نتیجه فرمان پذیری را بیش از پیش بهبود بخشیده است..
    سامانه مالتی پلکس به كار رفته در این محصول، یونیت‏های كنترلی متعدد و پراكنده را با مجتمع یونیت‏های برق والكترونیك جایگزین كرده و ضمن آن كه زمان مونتاژ در خط تولید را برای هر خودرو 15دقیقه كاهش می‏دهد، موجب عیب‏یابی سریع خودرو و دسترسی سرنشین به تمامی داده‏ها می‏شود..
    با نصب این سیستم ضمن ارتقای كیفیت و كاربری و كاهش حجم سیم و گزینه‏های برق و الكترونیك وزن خودرو به میزان 10 كیلو گرم كم می‏شود.
    امكان شناسایی سریع عیوب خودرو از طریق دستگاه دیاگ و افزایش عمر باتری و بارهای برق والكترونیك از دیگر ویژگی‏های سمند SE است..
    ارتقای سیستم صوتی و پنل جلو داشبورد از دیگر امتیازهای سمند اس ای (SE) است. در محصول جدید، قفل مركزی جایگزین سیستم هشدار دهنده شده و با چیدمان و طرح جدید جلو داشبورد، دسترسی به كلیدهای مختلف آسان‏تر است...
    با توجه به تغییر جای بلندگوها به واسطه سیستم صوتی جدید، شدت صوت سه دسی بل افزایش یافته و تاقچه عقب خودرو نیز عوض شده و در عین حال نازل شیشه شوی به در موتور انتقال پیدا كرده و از جمله امتیازات این محصول، كاهش وزن خودرو به میزان 30 كیلوگرم است كه منجر به كاهش مصرف سوخت و آلایندگی و افزایش دوام محصول خواهد شد.


     

    + نوشته شده در  چهارشنبه سوم تیر 1388ساعت 14:14  توسط علی  | 

    سمندهای اسپرت


    www.car2tuning.blogfa.com

    سمند کلاسیک


    + نوشته شده در  چهارشنبه سوم تیر 1388ساعت 9:58  توسط علی  | 

    سمند سورن ELX



    کله اسب ایران خودرو از سال 79 مهمان خیابان های ایران و برخی کشور های جهان است . سال 84 این کله اسب جان تازه ای به نام سورن گرفت که در پی آن پایه های مدلی کاملا متفاوت از خانواده سمند پایه گذاری شد . سورن در فاز اول تنها در ظاهر خودرو ، برخی تجهیزات داخلی و تغییرات جزئی فنی با قیمتی فراتر از سمند ال ایکس به بازار عرضه شد و این موضوع حواشی اعتراضات را پیرامون این خودرو بالا برده بودند . اما پشت پرده و از همان سال عرضه سورن فاز یک ، تحقیقات و طراحی های سورن فاز دوم کلید خورده بود ، این بار قرار نبود روی دفتر نقاشی سمند طرح جدیدی پیاده شود بلکه تحولات سازنده تر و قدرتمند تر از هر زمان دیگر در صنعت خودروسازی ما صورت گرفته بودند . سورن با ورود به مرحله ELX محصولی کاملا متفاوت و انطباق پذیر با پیشرانه های گوناگون و هم گام با دانش روز را رقم زد . اسب جوان ایران خودرو با عرضه سورن ELX و تغییرات در خور توجه این خودرو نسبت به مدل پیشین وارد دوران بلوغ و پیشرفت شد ..
    کلیدواژه هایی که پروژه سورن ELX روی آن ها بنا شده است متشکل از تکمیل سیستم های ایمنی ، تطبیق خودرو با استاندارد های روز ، ارگونومی ،ارتقاء سیستم صوتی ، افزایش کیفی همه قطعات ، تجهیز خودرو به ایربگ داشبورد ( شاگرد ) به عنوان استاندارد اروپا ، بخاری اتوماتیک و بهترین راندمان است .



    تغییرات طراحی خارجی :

    جلوپنجره با خطوط افقی تنها تغییر ایجاد شده در طراحی ظاهری سورن ELX است . این تغییر علاوه بر کمک به جذابیت بیش تر ظاهر خودرو در بازشناساندن این تیپ از سورن فاز اول نقش اول را در طراحی خارجی خودرو بازی می کند . طراحی خطوط افقی که عده بسیاری آن را به کپی برداری از جلوپنجره تویوتا کمری نسبت می دهند پیش از این ها هم در طراحی مدل های مفهومی سمند های پردیس و زوبین مشاهده شده بود و انتظار می رفت در فاز نخست سمند سورن نیز از همین سبک جلوپنجره استفاده شود . به زعم کارشناسان طراحی جلوپنجره پیشین سورن المان های روز استاندارد های بصری جهانی را در بر ندارد و جلوپنجره نصب شده روی سورن ELX اصالت را در عین هماهنگی با دیگر اجزا ظاهر خودرو به سورن برمی گرداند .



    تغییرات طراحی و امکانات داخلی :

    طراحی داخلی سورن ELX را می توان به جرات اصلی ترین بخش تحولات در ELX دانست . طراحی کلی داخل خودرو اعم از تودوزی ، داخل درب ها ، داشبورد و کلید های شیشه های بالابر و کلید های کنترل روی کنسول وسط سبکی جدید از طراحی های ایران خودرو را نشان می دهند .
    صندلی های سورن با هدف بهبود شرایط راننده و سرنشینان و با توجه به ارگونومی یا مهندسی فاکتور های انسانی طراحی شده اند . این صندلی ها به صورت برقی کنترل می شوند و در 8 جهت حرکت می کنند . صندلی سورن هم در راستای ارتقاء رفاه و همچنین ارتقاء امینیت سرنشینان توانسته 4 استاندارد اروپایی را کسب کند . از جمله این استاندارد ها و تست های صورت گرفته پایداری صندلی ها هنگام وارد شدن ضربه و استاندارد پشت سری های سرنشینان است . صندلی های عقب خودرو بهینه سازی شده اند و ظرفیت استاندارد آن ها به 3نفر افزایش پیدا کرده و به همین منظور کمربند سرنشین سوم به مجموعه صندلی و تاقچه عقب افزوده شده که موجب تغییر شکل و آرایش قرار گرفتن سیستم پخش خودرو با کارآیی بالاتر شده است .
    در طراحی داشبورد و قطعات و تجهیزات تشکیل دهنده آن ایران خودرو از روشی جدید در سورن استفاده کرده که هم هزینه تمام شده در خط تولید و هم عمل مونتاژ خودرو را تسهیل می کند . مجموعه امکانات داشبورد به صورت پیش مونتاژ شامل مجموعه کامل فرمان خودرو ، کیسه هوای شاگرد و قطعات و سیستم های برقی خودرو به خط تولید خودرو انتقال داده می شوند .



    برای اولین بار در ایران سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک در سورن ELX طراحی شده است . کنترل میزان هوای کابین ، کنترل دمای داخل کابین ،یخ زدایی و بخار زدایی در زمستان از جمله کارآیی های سیستم تهویه اتوماتیک طراحی شده توسط ایران خودرو هستند این سیستم به وسیله سنسور های نصب شده بر روی موتور ، سپر ها و داخل کابین بیش ترین کارآیی لازم را در سرمایش و گرمایش خودرو ارائه می دهد . سیستم تهویه اتوماتیک با کمک دریچه های استاندارد و بهینه سازی شده سورن ELX کارآیی بهتری نسبت به موارد مشابه در خودرو های هم کلاس خود خواهد داشت . این سیستم با دارا بودن آپشن ها و حالت های گوناگون شرایط بهینه ای را در حالت econ برای مصرف سوخت به همراه خواهد داشت . در انواع سمند هوارسانی و تهویه هوا برای سرنشینان عقب آن گونه که باید هر چند به صورت غیر مستقل ولی کامل صورت نمی گرفت . سورن ELX با دارا بودن دریچه های مجزا برای سرنشینان عقب تمامی نقاط کابین خودرو را پوشش می دهد .
    سیستم برقی خودرو در سورن ELX به صورت یک پارچه تحت نام JUNCTION BOX در مجموعه پیش مونتاژ شده داشبورد قرار می گیرند که این پکیج شامل فیوز ها ، رله ها ،سیستم هشدار دهنده و سایر تجهیزات تکمیلی می شود . ایجاد پکیج این چنینی کیفیت یک پارچه و طول عمر بیش تری را برای قطعات برقی خودرو تضمین می کند . علاوه بر این موارد سوییچ ها در سورن ELX به صورت کامل ارتقاء پیدا کرده اند و همچنین جلوآمپر جدید با امکانات بیش تری نیز در این خودرو به کار گرفته شده است .
    سورن در فاز نخست امکان نصب کیسه هوای راننده را در مجموعه فرمان امکان پذیر کرده بود اما در فاز دوم و در موفقیت دیگری برای ایران خودرو با طراحی سطح نرم داشبورد امکان نصب کیسه هوای دوم (شاگرد ) نیز مهیا شده .



    نصب کیسه هوای داشبورد برای نخستین بار است که در یک خودرو ایرانی صورت می گیرد .طراحی سطح نرم با استفاده از روکش فوم میسر شده است .
    سامانه هوشمند مرکزی که نسل نخست آن در نخستین سمند پایه گذاری شد در سورن با بالاترین سطح پیشرفت و امکانات به کار گرفته شده است . این سامانه که به طور کامل شاهد تغییراتی در جهت پیشرفت کارآیی ها و امکانات بوده و با دارا بودن کنترل هوشمند مرکزی تحولی در کنترل بخش های فنی خودرو به وجود آورده است . این سیستم که شامل JUNCTION BOX (فیوز ها ، رله ها ،سیستم هشدار دهنده و سایر تجهیزات تکمیلی ) و ارتباط با تجهیزات این بخش می شود امکانات جدیدی نظیر تنظیم سرعت برف پاک کن با سرعت خودرو ، سیستم پیدا کننده خودرو و .. را در بر دارد . در صورتی که اشکالی در بخش الکترونیک خودرو به وجود بیاید این سیستم با قرار گرفتن در حالت چک اتوماتیک قطعه معیوب را یافته و به راننده اطلاع می دهد ، به این وسیله دیگر نیازی به چک کردن تمامی قطعات الکترونیکی خودرو نیست .
    سیستم صوتی خودرو نیز هم از نظر سیستم پخش و هم از نظر بلندگو ها متحول شده است .

     

     

     

    منبع:cariran.ir

    + نوشته شده در  چهارشنبه سوم تیر 1388ساعت 9:48  توسط علی  |