X
تبلیغات
دنياي خودرو - رانا

دنياي خودرو

رانا

" رانا - runna " سومين خودرو ملي ايران خودرو

مهندس علير ضا محمدي ،مدير پروژه  خودروي رانا درزمينه اهداف توليد محصول جديد ايران خودرو گفت : توليد محصولی جديد با ظاهر منحصر به فرد، قیمت پایین تر از خودروهای هم خانواده و برخوردار از آخرین استانداردهای روز براي ترويج و توسعه برند ايران خودرو، از جمله اهداف شركت ايران خودرو از عرضه اين محصول است.

وي افزود : اين گروه صنعتي در اين حركت خود، تامین بازار خودروهایی در حاشیه قیمتی متوسط به پایین و توسعه پلاتفرم مختص ایران خودرو در کنار توسعه محصول جدید را نيز در نظر داشته تا از اين راه، توسعه سهم صادرات و تضمین تداوم تولید در سایت های خارج از کشور در آینده را نيز محقق سازد.

 مشخصات فني

 محمدي درباره مشخصات دومين خودرو با برند ملي ايران خودرو خاطر نشان ساخت : از جنبه هاي گوناگون مانند در موتور، گلگیرها، چراغ ها، سپر ها و صندوق عقب، از طراحی کاملا جدیدي برخوردار است.

وي تاكيد كرد :در اين خودرو ساير بخش ها از قبيل داشبورد، صندلی های جلو و عقب، رودری های جلو و عقب، قاب ستون ها و غربیلک فرمان نيز كاملا جديد و ابتكاري است. سیستم تعلیق عقب اين خودرو از نوع Twist Beam  بوده و از كيسه هواي راننده و سرنشین برخوردار است.

 مدير پروژه خودروي رانا تصريح كرد : در طراحي اين محصول، سيستم هاي تعلیق جلو، اگزوز، هیدرولیک فرمان و فریم صندلی ها با اعمال اصلاحات لازم و به منظور استفاده بهینه از سرمایه گذاری های موجود، از سبد محصولات ایران خودرو  به كار گرفته شده است.از جمله اهداف مهمي كه ايران خودرو در طراحي و عرضه اين محصول دنبال كرده، مي توان به مصرف سوخت و آلایندگی، ایمنی، قیمت، عملکرد مناسب موتور و  قوای محرکه، خدمات پس از فروش، فرمان پذيري و امکانات رفاهی، ارزاني تعميرات و نگهداري و دوام و کیفیت بالاي قطعات  اشاره كرد.

 توسعه پلاتفرم جدید با مالکیت ایران خودرو

  وي درزمينه توسعه پلاتفرم خودروي رانا خاطر نشان ساخت : بخش عمده ای از زیر مجموعه های پلاتفرم متعلق به ایران خودرو كه خودروی ”رانا“ برروی آن ارايه شده، موتور و گیربکس، سیستم تعلیق، کفی خودرو، صندلی ها، سیستم هاي خنک کاری، ترمز و الکتریکال و مجموعه اگزوز را در بر دارد.

 گزینه های قوای محرکه  به عنوان یکی از اجزا اصلی پلاتفرم

محمدي با اشاره به اين كه در اين خودرو از قواي محركه متنوعي استفاده شده است ظخاطر نشان ساخت : موتور  1600 سي سي موجود  براي بازار ایران و بازارهای صادراتي از جمله اين موارد است. اين موتور داراي  16 سوپاپ بوده و از 110 اسب توان در دور 5800   و  گشتاور 142 نيوتن متر در دور 4000  برخوردار است. اين موتور  بنزین سوز بوده اما قابلیت ارايه به صورت دوگانه سوز را نيز دارا است. اين موتور در سیکل ترکیبی   6/6 ليتر و در جاده 5.4  ليتر در هر صد كيلومتر سوخت مصرف مي كند.

  موتور ملی EF از ديگر گزينه هاي مورد نظر براي اين محصول است. اين موتور نيز داراي  16 سوپاپ و 125 اسب توان در دور 6000  در حالت بنزين و 103 اسب توان در دور 6000 در حالت گاز سوز است.

 گشتاور 160 نيوتن متر در دور 4500  در حالت بنزین و 135 نيوتن متر در دور 4500  در  حالت گاز سوز از ديگر ويژگي هاي اين موتور به شمار مي رود. موتور اي اف پایه گازسوز است اما قابلیت ارايه به صورت بنزین سوز را نيز دارد. قابلیت نصب موتور دیزل نيز برروی این خودرو  وجود دارد.

 مالکیت گیربکس

مدير پروژه خودروي رانا تصريح  كرد : ساخت کامل و مالكيت گيربكس توسط شرکت نیرو محرکه ایران خودرو، گامی بلند در ایجادپلاتفرم را فراهم و بهبود مستمر کیفیت گیربکس با انجام پروژه های مهندسی را ميسر كرده است.

 طراحی اکسل و سیستم تعلیق

وي تاكيد كرد : طراحی و ساخت کامل و مالکیت اکسل به عنوان یکی دیگراز اجزاي اصلی پلاتفرم  و مالكيت آن براي ايران خودرو، از ديگر نتايج طراحي و عرضه خودروي رانا  است كه به منظور افزایش تیراژ و اقتصادی شدن تولید و با كسب اطمینان از عملکرد آن از راه محاسبات مهندسی و تست های جامع، به طور مشترک در ”رانا“ و ”سمند استفاده خواهد شد.

  گونه ها  و تجهیزات به کار رفته

اين مقام مسوول در زمينه مدل هاي مختلف خودروي رانا خاطر نشان ساخت : خودروي رانا   در دو گونه اصلي ارايه مي شود. در گونه اول كه دو حالت شامل گیربکس دستی / بنزین سوز و  گیربکس دستی / دو گانه سوز را در بر دارد، تجهیزاتي از قبيل ایربگ راننده، کولر، فرمان هیدرولیک و پخش MP3 با ورودی USB ديده شده است.گونه دوم اين محصول،  گیربکس دستی / بنزین سوز، گیربکس اتوماتیک / بنزین سوز و گیربکس دستی /دو گانه سوز  را در بر دارد و تجهیزات آن شامل ایربگ راننده و سرنشین،  ترمزهای ضد قفلABS ،  شیشه بالابرهای برقی،  تنظیم برقی آیينه ها،  فرمان هیدرولیک، کولر و پخش CD/MP3 با ورودی USB است.

 ویژگی های برجسته خودروی رانا

مهندس محمدي مهم ترين ويژگي هاي خودروي رانا را معرفی خودرويي تحت برند ایران خودرو با ظاهر جذاب تر ار خودروهای هم رده و  بهره گیری از سرمایه گذاری های انجام شده در زمینه تولید و ساخت داخل  قطعات و مجموعه هاكه  از جمله تجربه هاي مهم طراحي و عرضه اين محصول به شمار مي رود،عنوان كرد و اظهارداشت :

گروه صنعتي ايران خودرو در اين راستا،  سطح ایمنی خودرو در تصادف و به ويژه در برخورد با عابر پیاده را نيز ارتقا داده و X12 تنها خودروی تولید داخل است که با آخرین استانداردهای اروپایی مربوط به عابر پياده موسوم به Pedestrian Impact تطابق دارد.  دراين محصول، استاندارد کنترل آلایندگی بر بالاترین استاندارد اروپایی  (EU V)منطبق است.

  سطح تجهيزات

وي درزمينه تجهزات خودروي رانا  تصريح كرد : خودروي جديد ايران خودرو به فرمان هيدروليك، كولر، ترمز ‌ABS ، شیشه بالابر جلو و عقب برقی، آیينه های برقی، قفل مرکزی، ریموت و  ايربگ راننده و سرنشين مجهز است و با توجه به عرضه آن در انتهاي سال 1388  و  هدف گذاري ايران خودرو،  این محصول در سطوح استاندارد آلایندگی Euro 3 ، Euro 4 و Euro 5  قابل عرضه است.

 نخستين خودروي ايراني با استاندارد ايمني عابر پياده

محمدي در مورد استاندارد هاي روزاروپايي اين خودرو خاطر نشان ساخت : علاوه بر تامين الزامات استانداردهای 55 گانه بازار ایران و استانداردهاي روز اروپا ، شاخص هاي ايمني براي راننده و سرنشين بزرگسالو كودكان و برخورد با عابر پياده بر اساس معیار EuroNCAP  نيز در این محصول هدف گذاری شده  و به تمامي سيستم هاي ايمني براي برخورد با عابر پياده موسوم به استاندارد Pedestrian Impact مجهز است. خودروي رانا،  اولین خودروی ایرانی است كه در طراحي آن دستیابی به ملزومات استانداردهای Euro IV  و Euro V  ، تطابق با كليه ملزومات استانداردهاي اتحاديه اروپا ( EEC/ECE)  و تمامي استانداردهاي جاري در ايران و ساير مناطق صادراتي  گنجانده شده است.

 150 هزار دستگاه پيش بيني توليد

محمدي در درزمينه تيراژ توليد و بازار هاي صادراتي خودروي رانا گفت :  با توجه به پتانسيل بازار در بخش های SM2 و SM3، حداقل تيراژ سالانه براي اين خودرو 150 هزار دستگاه پيش بينی شده است و اين خودرو به بيش از 30 كشور جهان صادر خواهد شد .

وي مهم ترين بازار هاي صادراتي اين خودرو را كشورهاي مختلف در آسياي ميانه، اروپا،  آفريقا، امريكاي لاتين و خاورميانه از جمله بازارهاي مهم براي اين محصول خواهند بود. دراين ميان مي توان كشورهاي

قزاقستان، تركمنستان، تركيه، اوكراين،  بلاروس، سوريه، لبنان، اردن، تونس، مراكش، سنگال، ونزوئلا، ليبي، الجزاير، مصر، سودان، عربستان، كويت ، عراق ، امارات، آذربايجان، چين و روسيه را نام برد.


منبع :سایت خبر ایران خودرو 

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و نهم مرداد 1388ساعت 20:18  توسط علی  |